måndag 10 oktober 2016

2a på yz125 cup i Veltins Arena


SMX tävlingen nere i Dortmund på Veltins arena var en riktigt speciell tävling, inomhus arena motocross.

Arenan som denna tävlingen hölls i var den största arena som jag sett. Det är en fotbolls arena där laget Schalke spela sina hemma matcher, den tar nästa 62000 åskådare. Nu var det inte riktigt så mycket publik men ändå en ruskigt häftig anläggning.

Det var superfinalen på yz125 cupen så det var mycket saker tillsammans med Yamaha att göra.

Jag visste inte riktig vad jag hade att vänta mig om banan, banan hade en lite hårdare del & en lite mer sandig , hoppen var hyfsat snälla & inte alls för respekt ingivande,,första träningen gick bra, jag hade 2a tid.

Tidskval & även här hade jag 2a tid.

Semifinal: en sådär bra start men in i mitten & bliv omkull körd & körde iväg som absolut sist,, körde mitt race i alla fall & körde upp mig till 4a i mål. Satte snabbaste varv.

Finalheat & nu är klockan 20,55 ,mycket folk på läktaren, jag väljer plats på grinden som 7a, grinden faller & jag gör inget bra utsläpp och blir direkt inklämd & sist på start rakan,, jag sniker på innern och tar mig ut som 12-13,, det är väldigt tigth på banan & jag försöker att vara så mjuk i min körning som jag kan men ändå med attack,, placering efter placering tar jag & jag är ifatt 2an i mitten på racet,, tog mig om honom i tripplen & nu var det 3-4sek fram till 1an,, jag var ifatt honom på mitten av alldra sista varvet,, in i näst sista svängen var jag förbi honom på innern men han hade bätter fart ut,, nu in i sista svängen & 1an försökte att köra defensivt spår , där såg jag min chans ,jag gick ännu längre in & tyvärr fick jag sladd ut ut svängen & tappade fart & hoppade imål som 2a precis bakom 1an.  Väldigt besviken var jag att jag inte vann. Jag gjorde det jag kunde, körde ett snabbt , rent & säkert, det viktigaste var att visa för Yamaha & för fansen att jag kan köra hoj J ,, som om det är någon tröst så svarade jag för snabbaste varv även i finalen J.

Det var även presskonferans senare på kvällen, ca 23,30 så det  blev en lång dag men fantaskiskt kul.

Efter presskonferansen fick jag tillfälle att prata med kvällens vinnare i stora klassen & världsstjärnan från KTM , Ryan Dungey J mäktigt , han gratulerade till bra körning & han gav mig sina glasögon,, dagens bästa !! J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar